Jeżeli zarejestrujemy firmę w domu czy w mieszkaniu obniżymy przede wszystkim koszty jej utrzymania. Są one istotne zwłaszcza w przypadku początkującego czy małego przedsiębiorcy. Nie tracimy wtedy czasu na szukanie odpowiedniego lokali i podpisywania umowy najmu. Przybliżymy Ci najważniejsze kwestie jeżeli chodzi o stworzenie biura w zaciszu domowym.
CEIDG
Gdy zakładamy jednoosobową działalność gospodarczą w wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) przedsiębiorca musi podać adres zamieszkania jak i adresy związane z firmą w tym stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Może to być oczywiście dom. Nie możemy jednak podawać adresu przypadkowego. Jeżeli chcemy otworzyć firmę w wynajmowanym mieszkaniu to powinniśmy uzyskać zgodę od właściciela mieszkania. Jeśli przedsiębiorca chce prowadzić działalność w domu swoich rodziców to powinien z nimi zawrzeć umowę użyczenia. W najnowszej wersji wniosku CEIDG można wybrać opcję braku stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Ta opcja sprawdzi się w przypadku nisko kosztowej pracy zdalnej. Niestety nie sprawdzi się ona w przypadku kiedy działalność wymaga prowadzenia jej w pomieszczeniu lub musimy uwzględniać wydatki na utrzymanie pomieszczenia. W określeniu najlepszej ścieżki pomoże Ci ten audyt podatkowy.
Przestrzeń
Jeżeli przedsiębiorca chce otworzyć działalność w domu to powinien sprecyzować w jakiej części domu będzie chciał prowadzić działalność. Powinien również zdecydować czy będzie używał tej przestrzeni tylko do pracy czy też do innych czynności mieszkalnych. Istnieją oczywiście wyjątki i piwnica przedsiębiorcy, który remontuje ją na gabinet stomatologiczny i wykupuje profesjonalny sprzęt z pewnością traci to pomieszczenie na charakterze mieszkalnym.
Wydzielenie przestrzeni pozwala na wyodrębnienie i precyzyjne udokumentowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem domowego biura. Właściciel firmy nie musi wyodrębniać pomieszczenia w dosłownym, czyli fizycznym sensie. Wystarczy, że określi w jakiej części domu będzie prowadził działalność i w tedy w odpowiedniej części może zaliczyć części poniesionych wydatków do kosztów firmy.
Koszty
Wydatki na używanie i utrzymanie mieszkania, w którym prowadzi się firmę mogą być uwzględnione w kosztach firmy ale tylko i wyłącznie wtedy gdy wyodrębniona przestrzeń w mieszkaniu służy do prowadzenia działalności a nie do innych funkcji mieszkalnych. Jeżeli biurko oraz komputer znajduje się w pokoju, który jest użytkowany nie tylko przez przedsiębiorce, będzie mu trudno udowodnić, że służy to tylko celom firmowym. Jeżeli chodzi o wydatki eksploatacyjne (takie jak opłaty za prąd, wodę czy ogrzewanie) to można je zaliczyć do kosztów firmy ale tylko w części przypadającej proporcjonalnie na powierzchnię mieszkania wykorzystywaną w działalności. Musisz więc udokumentować część faktury za media dowodem wewnętrznym.
Podatek od nieruchomości
Jeśli prowadzimy firmę w domu możemy spodziewać się zapłaty wyższej stawki podatku od nieruchomości. Za 1mkw powierzchni budynku mieszkalnego płaci się około 0,7 złotych. Jednak za 1mkw budynku związanego z prowadzeniem działalności zapłacimy 23 złotych. Wyższy podatek zapłacimy jednak tylko od tej części domu czy mieszkania, gdzie nie wykorzystujemy jej w celach prywatnych. Przy wszelkich problemach przy prowadzeniu działalności w domu zawsze można zwrócić się do księgowej. Zapłacimy dodatkowe pieniądze jednak profesjonalna pomoc zawsze się przyda.