Dom będący jednocześnie biurem

Dom będący jednocześnie biurem

Jeżeli zarejestrujemy firmę w domu czy w mieszkaniu obniżymy przede wszystkim koszty jej utrzymania. Są one istotne zwłaszcza w przypadku początkującego czy małego przedsiębiorcy. Nie tracimy wtedy czasu na szukanie odpowiedniego lokali i podpisywania umowy najmu. Przybliżymy Ci najważniejsze kwestie jeżeli chodzi o stworzenie biura w zaciszu domowym.

CEIDG

Gdy zakładamy jednoosobową działalność gospodarczą w wniosku do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) przedsiębiorca musi podać adres zamieszkania jak i adresy związane z firmą w tym stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej. Może to być oczywiście dom. Nie możemy jednak podawać adresu przypadkowego. Jeżeli chcemy otworzyć firmę w wynajmowanym mieszkaniu to powinniśmy uzyskać zgodę od właściciela mieszkania. Jeśli przedsiębiorca chce prowadzić działalność w domu swoich rodziców to powinien z nimi zawrzeć umowę użyczenia. W najnowszej wersji wniosku CEIDG można wybrać opcję braku stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Ta opcja sprawdzi się w przypadku nisko kosztowej pracy zdalnej. Niestety nie sprawdzi się ona w przypadku kiedy działalność wymaga prowadzenia jej w pomieszczeniu lub musimy uwzględniać wydatki na utrzymanie pomieszczenia. W określeniu najlepszej ścieżki pomoże Ci ten audyt podatkowy.

Przestrzeń

Jeżeli przedsiębiorca chce otworzyć działalność w domu to powinien sprecyzować w jakiej części domu będzie chciał prowadzić działalność. Powinien również zdecydować czy będzie używał tej przestrzeni tylko do pracy czy też do innych czynności mieszkalnych. Istnieją oczywiście wyjątki i piwnica przedsiębiorcy, który remontuje ją na gabinet stomatologiczny i wykupuje profesjonalny sprzęt z pewnością traci to pomieszczenie na charakterze mieszkalnym.

Wydzielenie przestrzeni pozwala na wyodrębnienie i precyzyjne udokumentowanie kosztów związanych z funkcjonowaniem domowego biura. Właściciel firmy nie musi wyodrębniać pomieszczenia w dosłownym, czyli fizycznym sensie. Wystarczy, że określi w jakiej części domu będzie prowadził działalność i w tedy w odpowiedniej części może zaliczyć części poniesionych wydatków do kosztów firmy.

Koszty

Wydatki na używanie i utrzymanie mieszkania, w którym prowadzi się firmę mogą być uwzględnione w kosztach firmy ale tylko i wyłącznie wtedy gdy wyodrębniona przestrzeń w mieszkaniu służy do prowadzenia działalności a nie do innych funkcji mieszkalnych. Jeżeli biurko oraz komputer znajduje się w pokoju, który jest użytkowany nie tylko przez przedsiębiorce, będzie mu trudno udowodnić, że służy to tylko celom firmowym. Jeżeli chodzi o wydatki eksploatacyjne (takie jak opłaty za prąd, wodę czy ogrzewanie) to można je zaliczyć do kosztów firmy ale tylko w części przypadającej proporcjonalnie na powierzchnię mieszkania wykorzystywaną w działalności. Musisz więc udokumentować część faktury za media dowodem wewnętrznym.

Podatek od nieruchomości

Jeśli prowadzimy firmę w domu możemy spodziewać się zapłaty wyższej stawki podatku od nieruchomości. Za 1mkw powierzchni budynku mieszkalnego płaci się około 0,7 złotych. Jednak za 1mkw budynku związanego z prowadzeniem działalności zapłacimy 23 złotych. Wyższy podatek zapłacimy jednak tylko od tej części domu czy mieszkania, gdzie nie wykorzystujemy jej w celach prywatnych. Przy wszelkich problemach przy prowadzeniu działalności w domu zawsze można zwrócić się do księgowej. Zapłacimy dodatkowe pieniądze jednak profesjonalna pomoc zawsze się przyda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *